»Strona główna » Aktualności dla lekarzy » Czekolada zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu
Polecamy
Patronat medialny
Patronat medialny
Polecamy

Aktualności dla lekarzy

04.11.2011
Czekolada zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu
from theheart.org
Sztokholm, Szwecja. Miłośnicy czekolady mają kolejny powód do zadowolenia. Wyniki nowego badania wykazały, że regularne spożywanie czekolady wiąże się z redukcją ryzyka wystąpienia udaru mózgu [1].
Nowe dane pochodzą z badania, którym objęto kobiety ze szwedzkiego programu Swedish Mammography Cohort. Wykazano związek pomiędzy spożyciem czekolady a zmniejszeniem ryzyka wystąpienia udaru mózgu zarówno krwotocznego, jak i innych podtypów zawałów mózgu.
„Nawet zjedzenie stosunkowo małych ilości czekolady dość znaczenie wpływa na ryzyko wystąpienia udaru mózgu” – stwierdziła dr Susanna Larsson, główny badacz (National Institute of Environmental Medicine, Sztokholm, Szwecja). – „Jednak to u kobiet spożywających duże ilości czekolady (66,5 g – co odpowiada około dwóm tabliczkom czekolady ciągana tydzień) zaobserwowano istotnie zmniejszone ryzyko wystąpienia udaru mózgu, co sugeruje, że uzyskanie potencjalnie ochronnego efektu wiąże się z większym spożyciem czekolady ”.
Wyniki badania opublikowano 18 października br. na łamach czasopisma Journal of the American College of Cardiology.
Poproszony o komentarz do wyników dr Philip Gorelick (University of Illinois College of Medicine, Chicago, USA) nazwał badanie „prowokacyjnym”. „Interesujący jest fakt, że wśród kobiet z nadciśnieniem tętniczym spożywających czekoladę redukcja ryzyka wystąpienia udaru nie była istotna statystycznie, podczas gdy wśród kobiet bez nadciśnienia wykazano istotną redukcję ryzyka wystąpienia udaru” – zauważa. – „Jedzenie większych ilości czekolady wydaje się korzystniejsze w kontekście zmniejszenia ryzyka wystąpienia udaru mózgu”.
Do badania włączono 33 372 kobiety (z populacji badania Swedish Mammography Cohort). Zastosowano kwestionariusz dotyczący nawyków żywieniowych – pytano m.in. o średnią częstość spożywania czekolady oraz innych produktów żywieniowych w poprzednim roku. Badacze podzielili kobiety na grupy w zależności od częstości spożywania czekolady, poczynając od osób nigdy niejedzących czekolady do osób spożywających czekoladę trzy razy w tygodniu lub częściej. Oceniano 10-letnie ryzyko występowania udaru mózgu, także po uwzględnieniu głównych czynników ryzyka związanych z udarem mózgu.
W okresie obserwacji odnotowano 1549 udarów mózgu, z tego 1200 zawałów mózgu, 224 udary krwotoczne oraz 125 niesklasyfikowanych udarów mózgu. Jedzenie czekolady miało odwrotny związek z ryzykiem wystąpienia udaru mózgu ogółem, zawału mózgu oraz udaru krwotocznego.
 
Ryzyko wystąpienia udaru mózgu w grupie spożywającej 50 g czekolady tygodniowo
Udary mózgu
Ryzyko względne
95% CI
Razem
0,86
0,77–0,96
Zawały mózgu
0,88
0,77–0,99
Udary krwotoczne
0,73
0,54–0,99
 
Różnica w ryzyku oszacowanym dla zawałów mózgu oraz udarów krwotocznych nie była istotna statystycznie (p=0,28). „Różnica w ryzyku występowania podtypów udarów mózgu nie była istotna statystycznie” – powiedziała Larsson. – „Także w innych badaniach wskazywano, że związek pomiędzy spożyciem czekolady a ryzykiem wystąpienia udaru mózgu wydaje się istotniejszy w grupie kobiet jedzących czekoladę z większą zawartością kakao”.
Kakao zawiera flawonoidy o właściwościach przeciwutleniających, które potencjalnie mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Substancje przeciwutleniające chronią organizm przed działaniem wolnych rodników, hamują także proces oksydacji lipoprotein o niskiej gęstości (low-density lipoprotein, LDL). Spożycie ciemnej czekolady wiąże się także z obniżeniem ciśnienia tętniczego krwi (a wysokie ciśnienie tętnicze jest istotnym czynnikiem ryzyka wystąpienia udaru mózgu), jak również poprawia funkcję śródbłonka oraz funkcję płytek, a także zmniejsza oporność na insulinę.
 
Rozsądnie jest spożywać czekoladę w umiarkowanych ilościach.
 
Jednak Larsson zwraca uwagę, że czekolada zawiera bardzo dużo cukru, tłuszczu oraz kalorii i z tego względu powinna być spożywana w umiarkowanych ilościach. „Należy wybierać ciemną czekoladę” – mówi – „zawiera ona zazwyczaj mniejsze ilości cukru oraz większe ilości flawonoidów”.
Z drugiej jednak strony wyniki prezentowanego badania są dobrą wiadomością dla kobiet, które uwielbiają czekoladę, gdyż jej spożycie zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu – zauważa Gorelick. „Należy pamiętać, że badania oceniające częstość konsumpcji różnych pokarmów dostarczają cennych informacji, jednak mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych nawyków żywieniowych”. Skale oceniające wiele składników diety mogą być lepszym wskaźnikiem ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, ale także innych schorzeń – sugeruje badacz.
„Pacjentom należy zalecać zdrową dietę rekomendowaną także przez Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne (American Heart Association), nie zaś spożywanie czekolady w nadmiernych ilościach w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia udaru mózgu” – dodaje Gorelick. – „Dieta bogata w owoce oraz warzywa, z niską zawartością tłuszczów, także nasyconych, jest najlepszym rozwiązaniem, zaś czekolada powinna być zjadana jedynie w umiarkowanych ilościach”.
 
Piśmiennictwo
1. Larsson SC, Virtamo J, Wolk A. Chocolate consumption and risk of stroke in women. J Am Coll Cardiol 2011; 58: 1828–1829.
Adaptation in Polish has been done by FaktyMedyczne.pl and has not been reviewed by theheart.org editorial team.
Podpisujemy się pod zasadami HONcode.
Sprawdź tutaj.
Działania Fundacji Instytut Aterotrombozy
wspierane są grantem edukacyjnym
SANOFI
Współpraca:
casusMEDICAL
Technologia: