»Strona główna » Aktualności dla lekarzy » Zmiana źródła białka może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
Polecamy
Patronat medialny

Aktualności dla lekarzy

25.08.2010
Zmiana źródła białka może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
from theheart.org
Boston, Massachusetts. Wyniki badania obejmującego ponad 84 tysiące kobiet i trwającego ponad 26 lat sugerują, że zmiana źródła białka pochodzącego z czerwonego mięsa na białko pochodzące z drobiu, ryb oraz z orzechów może zmniejszać indywidualne ryzyko wystąpienia choroby sercowo-naczyniowej [1].
Dr Adam Bernstein (Brigham and Women's Hospital, Boston, Massachusetts) oraz współpracownicy przeanalizowali wyniki 84 135 kobiet w wieku 33–55 lat w ramach badania Nurses' Health Study. Wyniki tej pracy zostały opublikowane w sierpniu 2010 roku na łamach czasopisma Circulation. Do badania włączano pacjentki bez wywiadu nowotworu, cukrzycy, dławicy, zawału serca, udaru mózgu lub innych chorób sercowo-naczyniowych. Dane dotyczące ich nawyków żywieniowych były zbierane za pomocą standardowych kwestionariuszy co cztery lata. W trakcie 26 lat obserwacji wystąpiło 2210 zawałów serca niezakończonych zgonem oraz 952 zgony z powodu choroby sercowo-naczyniowej.
 
W analizie wieloczynnikowej, – w której brano pod uwagę dietę oraz klasyczne czynniki ryzyka (np. wiek, palenie tytoniu) – wykazano, że spożywanie czerwonego mięsa oraz produktów mlecznych z wysoką zawartością tłuszczu istotnie wiązało się z wyższym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych, podczas gdy spożywanie mięsa drobiowego, ryb oraz orzechów znacznie zmniejszało to ryzyko.
 
W analizie statystycznej stworzono także model, w którym brano pod uwagę kontrolę kalorii przyjmowanych z pokarmem, spożywanie produktów zbożowych, alkoholu, nienasyconych kwasów tłuszczowych trans oraz innych potencjalnych zmiennych niedotyczących diety, i wykazano, że spożywanie raz dziennie orzechów zmniejszało ryzyko wystąpienia choroby sercowo-naczyniowej o 30% w porównaniu z osobami, które raz dziennie jadły czerwone mięso. Wykazano także, że jedzenie produktów mlecznych z niską zawartością tłuszczu obniżało to ryzyko o 13%, spożywanie mięsa drobiowego o 19%, a ryb o 24%.
Ta najnowsza analiza potwierdza wyniki dotychczasowych badań prowadzonych przez 14 lat oraz 16 lat obserwacji, w których wykazano, że spożywanie czerwonego mięsa jest silnie związane ze wzrostem ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, niezależnie od innych zmiennych oraz  czynników ryzyka.
 
Autorzy pracy pokazali także związek pomiędzy całkowitą ilością spożywanego mięsa a ryzykiem wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, spowodowanym głównie jedzeniem czerwonego mięsa. Nie da się jednak całkowicie wytłumaczyć tego związku spożywaniem przetworzonego czerwonego mięsa, gdyż istniał on nawet po wykluczeniu z analizy tego rodzaju pokarmu. W prezentowanym badaniu dr Renata Micha (Harvard School of Public Health, Boston, Stany Zjednoczone) wykazała natomiast, że spożywanie nieprzetworzonego czerwonego mięsa nie miało wpływu na zwiększenie ryzyka występowania chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy, jednak jedzenie 50 g przetworzonego mięsa dziennie wiązało się ze wzrostem ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych o 42% oraz z 19-procentowym wzrostem ryzyka cukrzycy, spowodowanym głównie dużą zawartością sodu oraz innych konserwantów.
Autorzy, na podstawie dotychczasowych rezultatów większości badań, zwracają także uwagę, że żelazo w diecie (a szczególnie żelazo hemowe obecne w czerwonym mięsie) ma związek z występowaniem zawału serca oraz chorób układu sercowo-naczyniowego zakończonych zgonem. Wpływ żelaza hemowego na skurczowe ciśnienie tętnicze krwi, wysoki poziom sodu oraz inne składniki pochodzące z przetworzonego czerwonego mięsa, jak aminy heterocykliczne oraz końcowe produkty zaawansowanej glikacji, mogą również zwiększać ryzyko sercowo-naczyniowe.
 
Dr Bernstein i wsp. cytują wyniki niedawno opublikowanej analizy dr. Dariusha Mozaffariana i współbadaczy (Uniwersytet Harvarda, Boston), w której wykazano, że zmniejszenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych nie wpływało na redukcję ryzyka sercowo-naczyniowego, jednak zastąpienie nasyconych kwasów tłuszczowych polinienasyconymi istotnie redukowało to ryzyko.
 
„Jeśli główne źródła białka, takie jak orzechy oraz ryby, zastąpią w diecie czerwone mięso, to poziom spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, żelaza hemowego czy sodu zmniejsza się, a rośnie spożywanie polinienasyconych kwasów tłuszczowych, co ma korzystny wpływ na ryzyko sercowo-naczyniowe”, podsumowuje dr Bernstein.
 
Piśmiennictwo:
1. Bernstein A, Sun Q, Hu F, et al. Major dietary protein sources and risk of coronary heart disease in women. Circulation 2010; DOI:10.1161/circulationaha.109.915165.
Adaptation in Polish has been done by FaktyMedyczne.pl and has not been reviewed by theheart.org editorial team.
Podpisujemy się pod zasadami HONcode.
Sprawdź tutaj.
Działania Fundacji Instytut Aterotrombozy
wspierane są grantem edukacyjnym
SANOFI
Współpraca:
casusMEDICAL
Technologia: